Zarządzanie pracą zdalną i hybrydową
Na wyższym poziomie – kwalifikacje dla HR
Zapraszamy do udziału w szkoleniu:
Zarządzanie pracą zdalną i hybrydową
Szkolenia skierowane są do:
- pracowników mikro, małych, średnich i dużych przedsiębiorstw, odpowiedzialni za politykę personalną firmy lub za zarządzanie zasobami ludzkimi,
- zespołów HR
- pracowników firm zatrudnionych na stanowiskach kierowniczych
- pracowników firm wobec których właściciele mają plany związane z awansem na stanowisko kierownicze
Szkolenie z projektu „NA WYŻSZYM POZIOMIE – KWALIFIKACJE DLA HR” współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 (FERS), Priorytet I. Umiejętności, Działanie 01.03 Kadry nowoczesnej gospodarki.
Czas trwania: 32h (łącznie 4 dni )
Koszt szkolenia: 5824 zł za osobę
Forma szkolenia: stacjonarna
Korzyści dla uczestnika:
WIEDZA
- Wdraża rozwiązania umożliwiające efektywną i satysfakcjonującą pracę zdalną, hybrydową, home office, elastyczny czas pracy, indywidualny rozkład czasu pracy.
- Wykorzystuje odpowiednie narzędzia wspierające nowe formy organizacji pracy. radzenia z sobie z typowymi trudnościami (w tym problemy z poczuciem identyfikacji z zespołem) oraz budowania zaangażowania pracowników korzystających z tych form pracy, a także zapewnienie sprawnej komunikacji i podziału zadań́ w przypadku pracy zdalnej lub hybrydowej.
UMIEJĘTNOŚCI
- Identyfikuje odpowiednie zapisy Kodeksu Pracy regulujące zasady organizacji pracy zdalnej, elastycznego czasu pracy.
- Identyfikuje podstawowe i ogólnodostępne oraz dedykowane rozwiązania technologiczne, umożliwiające pracę zdalną i hybrydową.
- Identyfikuje podstawowe potrzeby oraz korzyści dla pracowników wynikające z pracy zdalnej, jak również̇ z wdrożenia elastycznego czasu pracy.
- Opisuje typowe trudności (w tym: problemy z poczuciem identyfikacji z firmą / zespołem, wypalenie zawodowe etc.), które mogą̨ towarzyszyć́ rożnych formom pracy zdalnej i wdraża działania, które je eliminują̨.
- Wskazuje czynniki, o jakie należy zadbać́, aby kształtować́ zaangażowanie pracowników korzystających z tych form pracy.
- Organizuje działania zespołów wykorzystując pracę zdalną lub hybrydową oraz elastyczny czas pracy.
- Skutecznie wdraża rozwiązania zapewniające sprawną komunikację i podział zadań́ w przypadku pracy zdalnej / hybrydowej, jak również̇ w przypadku elastycznego czasu pracy poszczególnych osób.
- Wdraża do organizacji odpowiednie rozwiązania technologiczne umożliwiające efektywną pracę zdalną i hybrydową.
- Opracowuje i wdraża akceptowane i wspierane przez wszystkich zainteresowanych rozwiązania, pozwalające na skuteczny monitoring efektywności pracy zdalnej, elastycznego czasu pracy.
- Pomaga kadrze menedżerskiej w unikaniu mikro managementu i ograniczaniu swobody działania pracowników.
PROGRAM SZKOLENIA
DZIEŃ 1
Tytuł: Przywództwo sytuacyjne
- Jaki powinien być skuteczny lider? Źródła autorytetu lidera
- Samoświadomość – katalog osobistych cech liderskich w świecie wirtualnym
- Kompetencje skutecznego lidera – jaką wiedzą, umiejętnościami, doświadczeniem i postawą powinien legitymować się modelowy przywódca?
- Pięć poziomów przywództwa Johna Maxwella
- Elementy składające się na autorytet lidera
- Przyczyny postępowania niszczącego autorytet lidera
- Gra symulacyjna – role menadżera
- Gra symulacyjna dotycząca zarządzania – doświadczenie i analiza
- Co składa się na proces zarządzania i liderowania?
- Planowanie, organizacja, kierowanie i kontrola – co się na nie składa?
- Dlaczego realizacja wszystkich funkcji procesu zarządzania jest ważna z punktu widzenia firmy, szefa i motywacji podwładnych?
- Podsumowanie – jaka jest moja rola? Czym różni się zarzadzanie od przywództwa? Modelowanie postaw?
- Style przywództwa a praca zdalna i hybrydowa
- Poziom dojrzałości pracownika wg Blancharda (zarządzanie sytuacyjne)
- Stworzenie matrycy dojrzałości dla poszczególnych pracowników w kluczowych kompetencjach business unit
- Kaskadowanie wiedzy i doświadczenia w zależności od poziomu dojrzałości zawodowej pracownika
- Komunikowanie (delegowanie) i monitorowanie celu/zadań
- Zarządzanie przez zadania
- Zarządzanie przez cele
- Zarządzanie przez wizję (i autonomię)
- Poligon doświadczalny – praktyka
- Ćwiczenia praktyczne
DZIEŃ 2
Motywowanie i Feedback
- Potrzeby psychologiczne w zarządzaniu i motywowaniu
- Piramida Maslowa – hierarchiczność potrzeb, wynikowość potrzeb
- Formuła Herzberga (czynniki higieny/ motywatory). Teoria potrzeb psychologicznych pracowników: zysk, bezpieczeństwo, wygoda i prestiż
- Dostosowanie motywatorów do generacji pracownika oraz wiodących potrzeb psychologicznych
- Motywacja 3.0 w zakresie kreowania motywacji wewnętrznej
- Pink 3.0 – co motywuje w XXI wieku?
- Motywacja 3.0: poczucie sensu, samodzielność, duma z przynależności do zespołu, organizacji, rozwój
- Jak motywować z wykorzystaniem koncepcji Pinka?
- Modele informacji zwrotnej
- Typy osobowości ludzi a modele informacji zwrotnej
- Model „kanapki”, UK i FUKO, ZPK, Pendletona
- 5-stopniowy model informacji zwrotnej
- Trening udzielania informacji zwrotnych
- Feedforward – informacja zwrotna nastawiona na przyszłość
- Czym się różni od feedbacku i jaki ma zakres zastosowań?
- Model i trening feedforward
- Komunikacja jasna, prosta, relacyjna – zbliżająca do potrzeb obu stron
- Definiowanie oczekiwań dotyczących przyszłości
- Trening udzielania informacji zwrotnej
- Praca z różnymi modelami
- Scenki nagrywane przed kamerą
- Ustalenie ścieżek rozwoju pracownika.
- proces rozwoju ich umiejętności
DZIEŃ 3
Coachingowe i mentoringowe zarzadzanie
- Roli lidera jako coacha i mentora. Skuteczne narzędzia
- Jak uczą się dorośli – cykl Kolba
- Metody rozwoju człowieka – poziomy kompetencji u pracownika
- Coaching jako styl kierowania i metoda współpracy lidera z podwładnymi
- Role coacha, czyli granice między wsparciem i rozwojem, a kontrolą i egzekwowaniem
- Proces coachingu i mentoringu – ustalenie celów rozwojowych
- Narzędzia coachingowe w pracy menadżera: siatka celów, GROW, C5, Pytania kartezjańskie
- Narzędzia odkrywania i rozwijania talentów i mocnych stron.
- Narzędzia rozwojowe i coachingowe w mentoringu.
- Umiejętności lidera jako coacha i mentora
- Zasady udzielania informacji zwrotnej, by wzbudzić motywację do rozwoju
- Konstruktywna krytyka – jak krytykować, aby nie zniechęcić tylko zachęcić do zmiany
- Efektywne pytania – najskuteczniejsze narzędzie
- Techniki aktywnego słuchania przydatne w prowadzeniu rozmowy
- Kiedy warto pytać pracownika „dlaczego?” a kiedy „po co?”
- Zasada Sokratesa – „znaj odpowiedź na pytanie, które zadajesz.”
- Radzenie sobie z zakłóceniami i sytuacjami trudnymi
- Motywowanie podopiecznego do procesu
- Przygotowanie i prowadzenie rozmowy
- Przygotowanie do rozpoczęcia procesu
- Proces coachingowi i mentorski – krok po kroku
- Ustalenie celów i obszarów do rozwoju
- Narzędzia planowania długookresowego
- Zbudowanie relacji par coachingowych i mentorskich
- Wzajemne poznawanie się i ustalenia zasad partnerstwa
- Przedyskutowanie wzajemnych oczekiwań i ustalenie granic
- Główne techniki stosowane w tej fazie: podsumowujące i oceniające całość
- Praktyczny trening prowadzenia rozmowy coachingowej i mentoringowej
DZIEŃ 4
Asertywna komunikacja i rozwiązywanie konfliktów
- Wprowadzenie do asertywności
- Czym jest asertywność? Istota i definicje
- Komunikacja pasywna i agresywna – zyski i straty wynikające z takiego sposobu komunikacji
- Asertywność jako zdolność stanowczego egzekwowania własnych praw oraz szanowania praw innych
- Mapa asertywności – autodiagnoza mojej asertywności – poszukiwanie obszarów do rozwoju
- Komunikacja asertywna w pracy menagera
- Budowanie prawidłowej komunikacji- własne nastawienie
- Struktura informacji, czyli jak mówić jasno i zrozumiale?
- Asertywna komunikacja niewerbalna (głos, mowa ciała)
- Zwroty anty i pro-asertywne
- Zrozumieć komunikację – cztery płaszczyzny wypowiedzi Schulza von Thuna
- Płaszczyzna ujawniania siebie – budowanie obrazu siebie w oczach partnera komunikacji – konsekwencja działań oraz stanowczość dążenia do celu
- Praktyczne zastosowanie empatii w aktywnym słuchaniu
- Narzędzia asertywne
- Asertywny odmowa – jak mówić „NIE” nie raniąc innych i bez poczucia winy?
- Techniki zmiękczania asertywną odmowę
- Asertywne wyrażanie opinii, potrzeb i uczuć
- Jak asertywnie przyjmować oceny? Dlaczego warto wydawać opinie a nie oceny?
- Asertywna komunikacja – komunikaty typu „Ja” – jak przekazywać własne stanowisko w sposób asertywny
- Egzekwowanie ustaleń, oczekiwań
- Płaszczyzna relacji – budowanie pozytywnych i długotrwałych relacji z partnerem komunikacji
- Asertywna postawa w trudnych sytuacjach, czyli jakich technik użyć?
- Analiza zastrzeżeń i trudnych sytuacji – case study
- Czy trudny rozmówca jest naprawdę trudny?
- Czy mam wpływ na trudną sytuację? Trudne sytuacje wynikające z mojej strony, partnera rozmowy czy czynnika zewnętrznego?
- Asertywna postawa w trudnych sytuacjach
- Ćwiczenia praktyczne na realnych trudnych sytuacjach – symulowanie rozmów/ dyskusja
- Reagowanie w sytuacjach manipulacji i stawiania granic
- Asertywne reagowanie na krytykę (konstruktywną, niekonstruktywną, aluzyjną, uwikłaną)
- Asertywne stawianie granic – odmowa nastawiona na współpracę
- Konfrontacja przekonań
- Manipulacja, a wywieranie wpływu
- Komunikacja w sytuacjach konfliktowych/kryzysowych:
- Po co nam konflikt, czyli konflikt jako niezbędny
- Element skuteczności zespołu?
- Źródła konfliktów i ich przyczyny pierwotne
- Zła interpretacja faktów
- Brak zrozumienia procesów
- Konflikty w sferze wartości
- Zaburzone relacje
- Osobowościowe źródła konfliktów
- Konstruktywne działanie w konflikcie kontra destrukcja
- Wykorzystanie podejścia win-win
- Normy zachowania kooperacyjnego w konflikcie