Zarządzanie pracą zdalną i hybrydową

Na wyższym poziomie – kwalifikacje dla HR

Zapraszamy do udziału w szkoleniu:

Zarządzanie pracą zdalną i hybrydową

Szkolenia skierowane są do:

  • pracowników mikro, małych, średnich i dużych przedsiębiorstw, odpowiedzialni za politykę personalną firmy lub za zarządzanie zasobami ludzkimi,
  • zespołów HR
  • pracowników firm zatrudnionych na stanowiskach kierowniczych
  • pracowników firm wobec których właściciele mają plany związane z awansem na stanowisko kierownicze

 

 

 

Szkolenie z projektu „NA WYŻSZYM POZIOMIE – KWALIFIKACJE DLA HR” współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 (FERS), Priorytet I. Umiejętności, Działanie 01.03 Kadry nowoczesnej gospodarki.

 

Czas trwania: 32h (łącznie 4 dni )
Koszt szkolenia: 5824 zł za osobę
Forma szkolenia: stacjonarna

Korzyści dla uczestnika:

WIEDZA

  • Wdraża rozwiązania umożliwiające efektywną i satysfakcjonującą pracę zdalną, hybrydową, home office, elastyczny czas pracy, indywidualny rozkład czasu pracy.
  • Wykorzystuje odpowiednie narzędzia wspierające nowe formy organizacji pracy. radzenia z sobie z typowymi trudnościami (w tym problemy z poczuciem identyfikacji z zespołem) oraz budowania zaangażowania pracowników korzystających z tych form pracy, a także zapewnienie sprawnej komunikacji i podziału zadań́ w przypadku pracy zdalnej  lub hybrydowej.

 

UMIEJĘTNOŚCI

  • Identyfikuje odpowiednie zapisy Kodeksu Pracy regulujące zasady organizacji pracy zdalnej, elastycznego czasu pracy.
  • Identyfikuje podstawowe i ogólnodostępne oraz dedykowane rozwiązania technologiczne, umożliwiające pracę zdalną i hybrydową.
  • Identyfikuje podstawowe potrzeby oraz korzyści dla pracowników wynikające z pracy zdalnej, jak również̇ z wdrożenia elastycznego czasu pracy.
  • Opisuje typowe trudności (w tym: problemy z poczuciem identyfikacji z firmą / zespołem, wypalenie zawodowe etc.), które mogą̨ towarzyszyć́ rożnych formom pracy zdalnej i wdraża działania, które je eliminują̨.
  • Wskazuje czynniki, o jakie należy zadbać́, aby kształtować́ zaangażowanie pracowników korzystających z tych form pracy.
  • Organizuje działania zespołów wykorzystując pracę zdalną lub hybrydową oraz elastyczny czas pracy.
  • Skutecznie wdraża rozwiązania zapewniające sprawną komunikację i podział zadań́ w przypadku pracy zdalnej / hybrydowej, jak również̇ w przypadku elastycznego czasu pracy poszczególnych osób.
  • Wdraża do organizacji odpowiednie rozwiązania technologiczne umożliwiające efektywną pracę zdalną i hybrydową.
  • Opracowuje i wdraża akceptowane i wspierane przez wszystkich zainteresowanych rozwiązania, pozwalające na skuteczny monitoring efektywności pracy zdalnej, elastycznego czasu pracy.
  • Pomaga kadrze menedżerskiej w unikaniu mikro managementu i ograniczaniu swobody działania pracowników.

 

PROGRAM SZKOLENIA

DZIEŃ 1

Tytuł: Przywództwo sytuacyjne 

  1. Jaki powinien być skuteczny lider? Źródła autorytetu lidera
  • Samoświadomość – katalog osobistych cech liderskich w świecie wirtualnym
  • Kompetencje skutecznego lidera – jaką wiedzą, umiejętnościami, doświadczeniem i postawą powinien legitymować się modelowy przywódca?
  • Pięć poziomów przywództwa Johna Maxwella
  • Elementy składające się na autorytet lidera
  • Przyczyny postępowania niszczącego autorytet lidera
  1. Gra symulacyjna – role menadżera
  • Gra symulacyjna dotycząca zarządzania – doświadczenie i analiza
  • Co składa się na proces zarządzania i liderowania?
  • Planowanie, organizacja, kierowanie i kontrola – co się na nie składa?
  • Dlaczego realizacja wszystkich funkcji procesu zarządzania jest ważna z punktu widzenia firmy, szefa i motywacji podwładnych?
  • Podsumowanie – jaka jest moja rola? Czym różni się zarzadzanie od przywództwa? Modelowanie postaw?
  1. Style przywództwa a praca zdalna i hybrydowa
  • Poziom dojrzałości pracownika wg Blancharda (zarządzanie sytuacyjne)
  • Stworzenie matrycy dojrzałości dla poszczególnych pracowników w kluczowych kompetencjach business unit
  • Kaskadowanie wiedzy i doświadczenia w zależności od poziomu dojrzałości zawodowej pracownika
  1. Komunikowanie (delegowanie) i monitorowanie celu/zadań
  • Zarządzanie przez zadania
  • Zarządzanie przez cele
  • Zarządzanie przez wizję (i autonomię)
  1. Poligon doświadczalny – praktyka
  • Ćwiczenia praktyczne

 

DZIEŃ 2

Motywowanie i Feedback

  1. Potrzeby psychologiczne w zarządzaniu i motywowaniu
  • Piramida Maslowa – hierarchiczność potrzeb, wynikowość potrzeb
  • Formuła Herzberga (czynniki higieny/ motywatory). Teoria potrzeb psychologicznych pracowników: zysk, bezpieczeństwo, wygoda i prestiż
  • Dostosowanie motywatorów do generacji pracownika oraz wiodących potrzeb psychologicznych
  1. Motywacja 3.0 w zakresie kreowania motywacji wewnętrznej
  • Pink 3.0 – co motywuje w XXI wieku?
  • Motywacja 3.0: poczucie sensu, samodzielność, duma z przynależności do zespołu, organizacji, rozwój
  • Jak motywować z wykorzystaniem koncepcji Pinka?
  1. Modele informacji zwrotnej
  • Typy osobowości ludzi a modele informacji zwrotnej
  • Model „kanapki”, UK i FUKO, ZPK, Pendletona
  • 5-stopniowy model informacji zwrotnej
  • Trening udzielania informacji zwrotnych
  1. Feedforward – informacja zwrotna nastawiona na przyszłość
  • Czym się różni od feedbacku i jaki ma zakres zastosowań?
  • Model i trening feedforward
  • Komunikacja jasna, prosta, relacyjna – zbliżająca do potrzeb obu stron
  • Definiowanie oczekiwań dotyczących przyszłości
  1. Trening udzielania informacji zwrotnej
  • Praca z różnymi modelami
  • Scenki nagrywane przed kamerą
  • Ustalenie ścieżek rozwoju pracownika.
  • proces rozwoju ich umiejętności

 

DZIEŃ 3

Coachingowe i mentoringowe zarzadzanie

  1. Roli lidera jako coacha i mentora. Skuteczne narzędzia
  • Jak uczą się dorośli – cykl Kolba
  • Metody rozwoju człowieka – poziomy kompetencji u pracownika
  • Coaching jako styl kierowania i metoda współpracy lidera z podwładnymi
  • Role coacha, czyli granice między wsparciem i rozwojem, a kontrolą i egzekwowaniem
  • Proces coachingu i mentoringu – ustalenie celów rozwojowych
  • Narzędzia coachingowe w pracy menadżera: siatka celów, GROW, C5, Pytania kartezjańskie
  • Narzędzia odkrywania i rozwijania talentów i mocnych stron.
  • Narzędzia rozwojowe i coachingowe w mentoringu.
  1. Umiejętności lidera jako coacha i mentora
  • Zasady udzielania informacji zwrotnej, by wzbudzić motywację do rozwoju
  • Konstruktywna krytyka – jak krytykować, aby nie zniechęcić tylko zachęcić do zmiany
  • Efektywne pytania – najskuteczniejsze narzędzie
  • Techniki aktywnego słuchania przydatne w prowadzeniu rozmowy
  • Kiedy warto pytać pracownika „dlaczego?” a kiedy „po co?”
  • Zasada Sokratesa – „znaj odpowiedź na pytanie, które zadajesz.”
  • Radzenie sobie z zakłóceniami i sytuacjami trudnymi
  • Motywowanie podopiecznego do procesu
  1. Przygotowanie i prowadzenie rozmowy
  • Przygotowanie do rozpoczęcia procesu
  • Proces coachingowi i mentorski – krok po kroku
  • Ustalenie celów i obszarów do rozwoju
  • Narzędzia planowania długookresowego
  • Zbudowanie relacji par coachingowych i mentorskich
  • Wzajemne poznawanie się i ustalenia zasad partnerstwa
  • Przedyskutowanie wzajemnych oczekiwań i ustalenie granic
  • Główne techniki stosowane w tej fazie: podsumowujące i oceniające całość
  • Praktyczny trening prowadzenia rozmowy coachingowej i mentoringowej

 

DZIEŃ 4

Asertywna komunikacja i rozwiązywanie konfliktów

  1. Wprowadzenie do asertywności
  • Czym jest asertywność? Istota i definicje
  • Komunikacja pasywna i agresywna – zyski i straty wynikające z takiego sposobu komunikacji
  • Asertywność jako zdolność stanowczego egzekwowania własnych praw oraz szanowania praw innych
  • Mapa asertywności – autodiagnoza mojej asertywności – poszukiwanie obszarów do rozwoju
  1. Komunikacja asertywna w pracy menagera
  • Budowanie prawidłowej komunikacji- własne nastawienie
  • Struktura informacji, czyli jak mówić jasno i zrozumiale?
  • Asertywna komunikacja niewerbalna (głos, mowa ciała)
  • Zwroty anty i pro-asertywne
  • Zrozumieć komunikację – cztery płaszczyzny wypowiedzi Schulza von Thuna
  • Płaszczyzna ujawniania siebie – budowanie obrazu siebie w oczach partnera komunikacji – konsekwencja działań oraz stanowczość dążenia do celu
  • Praktyczne zastosowanie empatii w aktywnym słuchaniu
  1. Narzędzia asertywne
  • Asertywny odmowa – jak mówić „NIE” nie raniąc innych i bez poczucia winy?
  • Techniki zmiękczania asertywną odmowę
  • Asertywne wyrażanie opinii, potrzeb i uczuć
  • Jak asertywnie przyjmować oceny? Dlaczego warto wydawać opinie a nie oceny?
  • Asertywna komunikacja – komunikaty typu „Ja” – jak przekazywać własne stanowisko w sposób asertywny
  • Egzekwowanie ustaleń, oczekiwań
  • Płaszczyzna relacji – budowanie pozytywnych i długotrwałych relacji z partnerem komunikacji
  1. Asertywna postawa w trudnych sytuacjach, czyli jakich technik użyć?
  • Analiza zastrzeżeń i trudnych sytuacji – case study
  • Czy trudny rozmówca jest naprawdę trudny?
  • Czy mam wpływ na trudną sytuację? Trudne sytuacje wynikające z mojej strony, partnera rozmowy czy czynnika zewnętrznego?
  • Asertywna postawa w trudnych sytuacjach
  • Ćwiczenia praktyczne na realnych trudnych sytuacjach – symulowanie rozmów/ dyskusja
  1. Reagowanie w sytuacjach manipulacji i stawiania granic
  • Asertywne reagowanie na krytykę (konstruktywną, niekonstruktywną, aluzyjną, uwikłaną)
  • Asertywne stawianie granic – odmowa nastawiona na współpracę
  • Konfrontacja przekonań
  • Manipulacja, a wywieranie wpływu
  1. Komunikacja w sytuacjach konfliktowych/kryzysowych:
  • Po co nam konflikt, czyli konflikt jako niezbędny
  • Element skuteczności zespołu?
  • Źródła konfliktów i ich przyczyny pierwotne
  • Zła interpretacja faktów
  • Brak zrozumienia procesów
  • Konflikty w sferze wartości
  • Zaburzone relacje
  • Osobowościowe źródła konfliktów
  • Konstruktywne działanie w konflikcie kontra destrukcja
  • Wykorzystanie podejścia win-win
  • Normy zachowania kooperacyjnego w konflikcie

 

Skip to content